România și Ungaria au bătut palma: Trei proiecte de mare amploare vor fi construite la graniță

Author:

Ungaria şi România au încheiat un acord de trafic. În urma încheierii acestui document se vor demara pregătirile privind construirea liniei ferate dintre oraşele Szeged şi Timişoara, de asemenea până în anul 2027 se va înfiinţa un nou punct de trecere a frontierei – a anunţat miercuri, la Bucureşti, ministrul ungar de externe Péter Szíjjártó. De asemenea, ministrul Transporturilor din România, Sorin Grindeanu, a detaliat capitolele acestei înțelegeri.

”Împreună cu ministrul ungar al afacerilor externe și comerțului exterior, Peter SZIJJARTO, am semnat astăzi un memorandum pentru restabilirea legăturii feroviare între Timișoara și Szeged.

Am discutat și despre asigurarea conexiunilor rutiere la frontiera româno-ungară:

– stadiul noului Punct de trecere al frontierei între Beba Veche și Kűbekhaza,

– înființarea unui drum de legătură între localitățile Cenad și Magyarcsanád prin podul peste râul Mureș.

Discuțiile au mai vizat stadiul licitațiilor pentru construcția Drumurilor Expres Oar-Satu Mare și Arad-Oradea care de asemenea se vor conecta cu infrastructura rutieră de pe teritoriul Ungariei.

Ministrul ungar a reafirmat determinarea Ungariei de a sprijini aderarea României la Spațiul Schengen și cu frontierele terestre în perioada președintiei rotative a Consiliului UE pe care o deține timp de 6 luni.”, arată Sorin Grindeanu.

Discuțiile care au avut loc la București

După discuţiile avute cu ministrul român al transportului şi infrastructurii, Sorin Grindeanu, ministrul ungar a precizat că a fost semnat un acord privind demararea de către guvernele din cele două ţări a pregătirilor căii ferate care va lega oraşele Szeged şi Timişoara, în ideea de a obţine pentru acest proiect surse europene. Documentul prevede şi înfiinţarea unui grup comun de lucru, precum şi întocmirea cât mai urgentă a studiului de fezabilitate.







După cum a precizat Szíjjártó, “legătura feroviară dintre Szeged şi Timişoara este în aceeaşi măsură în interesul ambelor ţări, atât din punct de vedere economic, cât şi naţional”.

După cum a informat, s-a încheiat un acord şi cu privire la faptul că până în 2027 va fi construit un nou punct de trecere a frontierei în satul Kübekháza din Ungaria. A precizat de asemenea că cele două guverne au pregătit şi au şi înaintat la UE studiul privind reconstrucţia podului Szent Gellért aflat între localităţile Magyarcsanád şi Cenad, care a fost apreciat pozitiv, astfel încât părţile aşteaptă anunţarea în septembrie a rezultatelor.

După cum a afirmat ministrul ungar, “elementele cooperării ungaro-române transfrontaliere vor deveni şi mai dese, vor exista mai multe drumuri, poduri şi noi legături feroviare. Să nu uităm că este mai bine când trăim cu vecinii în relaţii bune şi nu unele rele. Acest aspect devine deosebit de real şi când pe teritoriul ţării vecine trăieşte o numeroasă comunitate naţională maghiară” – a adăugat el.

A subliniat că cele două ţări vecine sunt legate cu o mie de fire, iar cooperarea de-a lungul frontierei este foarte densă. După cum a precizat “pe de o parte este deosebit de activă cooperarea economico-comercială, iar pe de alta maghiarii care trăiesc în Transilvania, în Ţinutul Secuiesc, respectiv comunitatea română care trăieşte la noi, circulă în permanenţă peste graniţă. Deci interesul naţional al ambilor este ca România să devină cât mai repede membru al spaţiului Schengen.”

Legat de acest aspect a relatat că guvernul ungar va încerca în perioada preşedinţiei sale actuale a Consiliului UE să întreprindă totul pentru ca să dispară şirurile lungi, respectiv să poate fi utilizate toate drumurile care sunt deocamdată închise, deoarece nu au “chioşcuri de control”.

Sursa: Revista Presei Rador Radio România

X