În perioada premergătoare summitului UE, președintele federal Alexander Van der Bellen se distanțează de cancelarul Karl Nehammer în ceea ce privește veto-ul Schengen și motorul cu combustie, potrivit Kleine Zeitung.
În cadrul unei întâlniri cu ambasadorul UE Martin Selmayr, Van der Bellen a subliniat că atât România, cât și Bulgaria sunt pregătite pentru aderarea la Schengen.
“Îngrijorat de reputația Austriei”
“Bineînțeles că trebuie să știm cine intră în UE și în Austria, cine cere azil. Și bineînțeles că UE trebuie să își controleze frontierele externe”, a declarat președintele federal, potrivit unei note de discuții trimise la cerere de cancelaria prezidențială către publicația Kleine Zeitung. “România și Bulgaria îndeplinesc criteriile de aderare la Schengen. Sunt îngrijorat de reputația Austriei în fața partenerilor noștri europeni.”
“Un semnal greșit pentru cei care au grijă de copii”
Van der Bellen se referă în mod explicit la vocile critice din cercurile de afaceri interne. “Atunci când companii bine-cunoscute din Austria, care activează cu succes în România, spun că sunt îngrijorate de actuala politică austriacă, aceste voci ar trebui luate în serios. Este vorba despre comenzi reale, cifră de afaceri reală și locuri de muncă reale. Atât în România, cât și aici, în Austria. În acest sens, sper că o soluție poate ajuta în curând la calmarea lucrurilor.” El a adăugat că un vot negativ ar trimite, de asemenea, un semnal greșit către îngrijitori: “Dacă acum le transmitem un semnal acestor oameni: “Nu sunteți bineveniți”, acest lucru va pune în mișcare o evoluție care va avea consecințe negative pentru persoanele care au nevoie de îngrijire în Austria și pentru familiile lor.”
“Nu ar trebui să dăm înapoi”
Fostul lider al Partidului Verde a respins ideea de a rămâne la motorul cu combustie internă. “Vrem să ieșim din energiile fosile pentru a încetini încălzirea amenințătoare a climei și pentru a reduce rapid dependența noastră fatală de Rusia lui Putin. În acest scop, am convenit asupra mai multor pachete majore de măsuri în Europa”, a declarat Van der Bellen.
“Acum ar trebui să privim înainte și să punem în aplicare și acest plan. Dacă statele individuale, fie că este vorba de Germania, Austria sau alte state, încep să dea înapoi, acest lucru nu ne va ajuta. Prin urmare, sper că vom reuși să ajungem la o soluție durabilă și în ceea ce privește tehnologia de propulsie pentru autoturisme.”
“Uneori, politica trebuie să apese pe buton”
Ambasadorul UE, Selmayr, este sceptic în ceea ce privește destrămarea acordului privind motoarele cu combustie. “Uneori este important ca legiuitorii să dea o direcție pieței.” Un exemplu lămuritor, spune el, este desființarea becului cu incandescență, care degaja mult mai multă căldură decât lumină. Astăzi, există lămpi cu LED-uri în toate variantele și în toate culorile – și nimeni nu mai plânge becul. “Uneori, legiuitorul trebuie doar să apese pe întrerupător pentru a declanșa schimbări pentru binele mediului și, în cele din urmă, al societății. În caz contrar, călcăm pe apă sau ne învârtim în cerc.”
Potrivit lui Selmayr, aderarea României și Bulgariei la Schengen “va spori și mai mult securitatea, deoarece atunci frontiera externă a acestor țări va fi considerată ca o frontieră comună a UE”. Selmayr amintește că din 2023 ar urma să intre în vigoare Sistemul european de informații și autorizații de călătorie (Etias). “Cei care vor dori să intre în UE fără viză vor trebui să completeze în prealabil un formular – similar cu ceea ce se face pentru SUA.”
Tot mai mulți migranți ilegali în SUA, în ciuda zidului
Europa, fiind cel mai bogat și mai sigur continent din lume, va fi “întotdeauna destinația migrației. Împărtășim această caracteristică cu alte continente, cum ar fi SUA.” Anul trecut, au fost înregistrate 330.000 de treceri neregulamentare ale frontierei în UE. “SUA au avut două milioane de treceri neregulamentare la frontieră în aceeași perioadă, deși are o frontieră externă mult mai scurtă.” Și în general: “Nu există un remediu brevetat pentru a face față provocărilor pe care le aduce migrația. Mai degrabă, este nevoie de o abordare factuală. Migrația nu poate fi oprită, ci trebuie gestionată.”