Premierul Marcel Ciolacu extinde și în plan diplomatic eforturile de a transformaRomânia într-o forță economică regională și a avansa cu angajamentele strategiceasumate la preluarea guvernării. În cadrul unei întâlniri de lucru cu PremierulUngariei, Viktor Orban, șeful Executivului a reușit să obțină susținerea fărăechivoc a Ungariei pentru aderarea țării noastre la spațiul Schengen, cât șisemnarea unor acorduri bilaterale de dezvoltare a infrastructurii rutiere și feroviare.

Aderarea României la Schengen, prioritară pe lista Consiliului UniuniiEurope

Demersul șefului Executivului s-a concretizat în poziția fermă a omologului săumaghiar, Viktor Orban, de a susține aderarea deplină a țării noastre la spațiulSchengen în acest semestru, în care Ungaria deține preşedinţia rotativă a Consiliului Uniunii Europene.

Poziția Premierului maghiar cu privire la susținerea aderării României la spațiulSchengen a fost făcută publică la sfârșitul întâlnirii informale pe care acesta a avut-o în această dimineață cu Prim-Ministrul României, Marcel Ciolacu. „Am promis Președinția maghiară a UE va pune pe agenda Consiliului din această toamnăaderarea României la spațiul Schengen”, a scris Premierul Ungariei, Vikor Orban, pe rețeaua X.

Ungaria deţine Preşedinţia Consiliului UE în acest semestruiarîn aceastăcalitateRomânia se bazează pe acţiunea onestă a Ungariei pentru consolidareaAgendei Strategice EuropeneTotodatăi-am mulţumit prim-ministrului Viktor Orban pentru susţinerea fără echivoc a aderării României la spaţiul Schengen şicu frontierele terestre, a scris și Premierul Marcel Ciolacu pe Facebook.

Spațiul Schengen, pas important pentru transformarea României într-o forțăeconomică și logistică regională

Din 31 martie, România a intrat în spațiul Schengen maritim și aerian. O aderaredeplină, inclusiv cu granițele terestre, va însemna nu doar o trecere mai simplă la frontieră pentru românii care circulă cu autovehicule, ci va aduce beneficiisubstanțiale în plan economic.

Vor dispărea timpii de așteptare din punctele de trecere a frontierelor terestre, iarmărfurile vor circula liber, ceea ce înseamnă economie de timp şi de bani pentruoperatorii economici. Acest lucru va avea drept efect creșterea comerțului cu principalii parteneri de export, majoritate din UE, cărora li se adaugă și Turcia șiChina, care arată importanța strategică a României ca punct de legătură între Asia și Europa.

Potrivit analiștilor Frames, acest lucru reprezintă o oportunitate importantă pentruțara noastră care reprezintă un punct esențial al fluxurilor de mărfuri sosite sauplecate din/spre Europa Centrală şi de Est, inclusiv: Serbia, Ungaria, Bulgaria, Moldova, Croația, Slovacia, Austria și Germania de Sud. 

Totodată, poziția geografică a Portului Constanța permite posibilitatearedirecționării prin România a fluxurilor de mărfuri care vin din Orientul Îndepărtatcătre porturile nord-vestice europene, folosind rețeaua de transport existentă(feroviar, rutier, Canalul Dunăre-Marea Neagră și porturile de pe Dunăre). 

Mai mult, România este într-o poziție foarte bună pentru a deveni o poartăstrategică regională de comerț și logistică pentru CEE pe axa Est-Vest, fiind inclusăîn două dintre cele 9 coridoare ale rețelei transeuropene de transport Ten-T – Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre – Rin.

Guvernul condus de Marcel Ciolacu a dus relația cu Ungaria la cel mai bun nivel din istorie

Cooperarea bilaterală cu Ungaria a reprezentat o prioritate pentru Guvernul condusde Marcel Ciolacu. Relația bilaterală a ajuns la cel mai bun nivel din istorie, iarșeful Executivului a agreat împreună cu Premierul maghiar, Viktor Orban, extinderea acestei colaborări. 

”Am avut astăzi o discuție pragmatică cu Prim-MinistrulUngarieidomnul Viktor Orban, pe subiectele de interes comunale cooperării noastre bilateraleSchimburile noastre comerciale se ridică la aproximativ 13 miliarde de euro și am agreat împreună cu omologul maghiar  există în continuare un potențialneexploatat

I-am transmis premierului Orban  dorim  lucrăm împreună pentruconsolidarea unei agende bilaterale pozitiveîn beneficiul cetățenilor noștriindiferent de etnie”, a menționat Premierul Marcel Ciolacu pe Facebook.

Printre proiectele discutate de cei doi oficiali s-a aflat și legătura feroviară de mare viteză Budapesta–București, parte din acordul de trafic semnat de România șiUngaria la finalul vizitei de lucru.

Totodată, am convenit  începem studiile de fezabilitate privind realizarea unuiproiect fanion la nivel bilateral – legătura feroviară de mare viteză BudapestaBucurești, un proiect strategic, de interes regional, cu impact la nivelul rețelelorferoviare din regiunea Europei Centrale”, a completat Premierul.

În plus, Sorin Grindeanu, ministrul PSD al Transporturilor, a detaliat celelaltepropuneri de proiecte de infrastructură, parte a memorandumului semnat cu omologul maghiar.

Împreună cu ministrul ungar al afacerilor externe și comerțului exterior, Péter Szíjjártó, am semnat astăzi un memorandum pentru restabilirea legăturii feroviareîntre Timișoara și Szeged. Am discutat și despre asigurarea conexiunilor rutiere la frontiera româno-ungară. Este vorba despre stadiul noului Punct de trecere al frontierei între Beba Veche și Kűbekhazaînființarea unui drum de legătură întrelocalitățile Cenad și Magyarcsanád prin podul peste râul Mureș. Discuțiile au maivizat stadiul licitațiilor pentru construcția Drumurilor Expres Oar-Satu Mare șiArad-Oradea care de asemenea se vor conecta cu infrastructura rutieră de pe teritoriul Ungariei”, a precizat Sorin Grindeanu.