Realegerea lui Donald Trump a stârnit îngrijorări cu privire la harta comerțului global, întrucât politicianul republican a promis o serie de tarife la bunurile importate. Aceste preocupări sunt exprimate și de Europa. Dar există o monedă de negociere puternică în mâinile europenilor: exporturile americane de GNL apar ca un catalizator într-un potențial acord între Bruxelles și Washington care ar trimite mai multă energie în Europa în schimbul împiedicării lui Donald Trump să impună tarife mari la import în UE, scrie energypress.gr.
Potrivit unui raport din Financial Times, oficialii europeni spun că importurile crescute de GNL din SUA ar putea juca un rol în îndepărtarea continentului de dependența sa continuă de importurile rusești, contribuind în același timp la atenuarea preocupărilor lui Trump cu privire la deficitul comercial.
Pentru americani, extinderea pieței europene, combinată cu promisiunea lui Trump de a ridica înghețarea licențelor de export odată cu preluarea mandatului, ar putea deschide ușa unei creșteri rapide în următorii patru ani.
„Așteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu viitoarea administrație Trump pentru a consolida rolul Americii ca principal furnizor mondial de GNL curat”, a declarat Michael Sabel, CEO al Venture Global, un jucător de top pe piața GNL din SUA.
„În ultimii ani, Europa s-a deplasat cu o viteză vertiginoasă pentru a construi infrastructura necesară pentru a sprijini creșterea GNL în regiune și, cu sprijinul politic necesar și certitudinea de reglementare, Statele Unite sunt bine poziționate pentru a răspunde acestei cereri pe termen lung” a explicat el.
Reprezentanții industriei cred că eforturile continue ale UE de a renunța la gazul rusesc se vor accelera semnificativ sub o a doua administrație Trump. Prețurile acțiunilor companiilor de GNL din SUA – deja cel mai mare furnizor din lume – au crescut săptămâna trecută.
„Putem furniza – acesta este lucrul bun cu rezervele de gaze din America”, a spus Harold Hamm, fondatorul Continental Resources și cel mai proeminent susținător al lui Trump în industrie, adăugând că industria americană este pregătită să crească exporturile către UE și să opreasca dependența sa prelungită de gazul natural rusesc. Hamm a spus chiar că a vorbit cu echipa de tranziție a lui Trump, precum și cu actorii din industrie cu privire la noua politică energetică care va fi urmată.
„M-aș aștepta ca înghețarea permiselor de GNL să fie finalizată în primele două zile ale administrației Trump”, a declarat Mike Sommers, directorul general al Institutului American de Petrol, referindu-se la moratoriul președintelui Joe Biden privind noile permise.
Relații dificile
Biden a avut o relație tumultoasă cu industria petrolului și gazelor. Dar producția de gaze naturale din SUA a atins niveluri record în timpul președinției sale, ceea ce a determinat
industria să caute mai mulți clienți GNL în străinătate, prețurile spot scăzând la minimele din ultimii 20 de ani.
Ca atare, US LNG ar putea fi principalul beneficiar al discuțiilor comerciale dintre Washington și Bruxelles, potrivit președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, care și-a exprimat săptămâna trecută dorința de a crește importurile din țară.
„Încă primim mult GNL din Rusia și de ce să nu îl înlocuim cu GNL american, care este mai ieftin pentru noi și scade prețurile la energie”, a spus el după o conversație cu Trump. „Este ceva ce putem discuta, de asemenea, [în ceea ce privește] deficitul comercial”.
El a spus că abordarea UE cu privire la politicile comerciale atunci când Donald Trump va prelua din nou mandatul de președinte al SUA în ianuarie va fi una de angajament, luarea în considerare a intereselor comune și negociere.
Totodată, referitor la politicile comerciale anunțate pe care Trump aspiră să le implementeze, președintele Comisiei a declarat că U.E. ar trebui să abordeze problema în mod activ, să ia în considerare interesele comune și să negocieze cu SUA.
Pe măsură ce UE s-a confruntat cu o reducere a aprovizionării cu gaz din Rusia în urma invaziei totale a Ucrainei, blocul a crescut importurile de GNL din întreaga lume pentru a acoperi deficitul. SUA a fost principalul furnizor de GNL și acum reprezintă aproximativ 40% din importurile UE de combustibil super-refrigerant, potrivit Kpler, un grup de date despre mărfuri.
Industria petrolieră din SUA așteaptă cu nerăbdare dereglementarea lui Donald Trump
„Sincer, avem un rol din ce în ce mai important în servirea aliaților noștri de peste mări. Iar GNL este un instrument foarte, foarte important al politicii externe americane”, a declarat Jeffrey Martin, directorul executiv al Sempra, un important dezvoltator de GNL din SUA, la un apel cu analiștii după rezultatul alegerilor.
După ce Rusia a invadat în februarie 2022, Biden și von der Leyen au anunțat un pact strategic în baza căruia companiile europene ar urma să garanteze cererea de GNL din SUA în încercarea de a impulsiona construirea unei capacități de export mai mari. Dar analiștii notează că Bruxelles-ul are puteri limitate de a se angaja cu importurile de GNL din SUA.
„Cu excepția cazului în care UE interzice complet importurile de GNL din Rusia – lucru la care toate statele membre UE ar trebui să se înscrie – este greu de înțeles cum executivul UE poate avea multă influență asupra locurilor în care Europa cumpără GNL”, a spus
Natasha Fielding, șeful departamentului european prețul gazelor la Argus, o organizație de stabilire a prețurilor.
Este posibil ca von der Leyen să se inspire pentru un potențial acord de la predecesorul ei Jean-Claude Juncker, care a conceput un armistițiu idiosincratic cu Trump în 2018.
În timpul primului mandat al lui Trump, Juncker a evitat mai multe tarife, asigurându-l pe președintele SUA că Europa va facilita mai multe importuri de GNL (și mai multe boabe de soia din SUA). În realitate, Comisia Europeană nu are putere reală de a stabili piețe GNL de la companiile europene și soia, dar Trump a fost bucuros să audă de angajamentul de a crește achizițiile din UE.
În prima jumătate a acestui an, SUA au furnizat deja aproximativ 48% din importurile de GNL din UE, comparativ cu 16% ale Rusiei.
Laurent Ruseckas, director executiv al piețelor de gaze naturale la gigantul de mărfuri S&P Global, a declarat pentru Politico că orice astfel de înțelegere privind combustibilii fosili este probabil să țină mai mult de politică decât de energie.
„UE nu cumpără GNL – există o piață globală de GNL, iar cumpărătorii GNL au propriile contracte”, a explicat el. „Este cu siguranță posibil să facem un memorandum de înțelegere pentru a vorbi despre creșterea achizițiilor, dar în cele din urmă, în trecut, aceasta a fost o modalitate de a pune un înveliș politic în jurul a ceva care a fost livrat de piață. Și UE cumpără în prezent atât de mult GNL cât are nevoie piața.”
Potrivit organismului european de supraveghere a energiei ACER, cererea blocului de GNL este „probabil să atingă vârful în 2024”, pe măsură ce utilizarea energiei cu emisii ridicate de carbon scade și alternativele verzi devin disponibile.