facebook
Connect with us

Social

Buna Vestire – dezlegare la pește. La ora 12.00 spunem toți ”TATĂL NOSTRU”!

Published

on

În fiecare an, la 25 martie, prăznuim prima sărbătoare închinată Maicii Domnului, Buna Vestire  sau popular Blagovestenia (termenul slav corespunzător celui de Bunavestire). Este praznicul în amintirea zilei în care Sf. Arhanghel Gavriil i-a vestit Sf. Fecioare că va naște pe Mesia (Luca I,  26-38). Ea a fost așezată cu nouă luni înainte de nașterea cu trup a Domnului, adică la 25 martie.

Data acestei sărbători a variat la început: unii o prăznuiau pe 5 ianuarie, în ajunul Bobotezei, iar alții pe 18 decembrie. În Răsărit, dată de 25 martie a fost acceptată, după stabilirea datei de 25 decembrie că serbare a Nașterii Domnului (aproximativ secolul al V-lea). Această sărbătoare a fost introdusă la Roma de papa Leon al II-lea. Începând cu secolul al IX-lea, sărbătoarea a început să fie prăznuită pe 25 martie în toată lumea catolică.

La armeni, Buna Vestire se prăznuieste pe 7 aprilie, în raport cu sărbătoarea Nașterii Domnului,  pe care ei o celebrează la 6 ianuarie.

Întruparea Domnului nu se petrece fără acordul Fecioarei Maria. După cuvintele rostite de Fecioara Maria – Fie mie după cuvântul tău! – Lc. 1, 38, Fiul lui Dumnezeu se pogoară în pântecele ei prin Duhul Sfânt pentru a Se înomeni. Astfel, Bună Vestire devine temeiul tuturor praznicelor, întrucât toate celelalte momente importante ale iconomiei mântuirii serbate în cadrul anului bisericesc derivă din ea.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel mărturisea într-o predică închinată acestei sărbători, că Bună Vestire este și o sărbătoare împărătească a Mântuitorului Iisus Hristos: Troparul sărbătorii Bunei Vestiri ne spune că „astăzi este începutul mântuirii noastre […]. Fiul lui Dumnezeu (Cel veșnic) Fiu Fecioarei Se face […]”.

Aceasta înseamnă că Cel ce Se naște veșnic din Tatăl, fără mama, în ceruri, Se zămislește și Se naște din mama, fără tată, pe pământ. Deci, această ne arată că sărbătoarea de astăzi, deși se numește Bună Vestire a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, este și o sărbătoare împărătească a Mântuitorului Iisus Hristos, pentru că este sărbătoarea Întrupării sau zamislirii Lui că om, din Fecioara Maria.

Acest adevăr îl arată și otpustul sau apolisul slujbei sărbătorii de astăzi: „Cel ce a binevoit a Se întrupa pentru mântuirea noastră, Hristos, Adevăratul nostru Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale și ale tuturor sfinților, să ne miluiască și să ne mântuiască pe noi, că un bun și de oameni iubitor”.

Deci, Cel ce a binevoit a Se întrupa pentru a noastră mântuire, Hristos, Adevăratul nostru Dumnezeu, este sărbătorit în primul rând. Dar întrucât Întruparea Lui se face din Fecioara Maria, cinstim deodată cu Domnul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Fecioarei, și pe Maică Să, Pururea Fecioara Maria.

Troparul Bunei Vestiri Astăzi este începutul mântuirii noastre și arătarea tainei celei din veac. Fiul lui Dumnezeu, Fiu al Fecioarei se face și Gavriil harul îl binevesteȘte. Pentru aceasta și noi, împreună cu dansul, Născătoarei de Dumnezeu să-i cântăm: Bucură-te cea plină de har, Domnul este cu tine!

Tot astăzi, facem pomenirea: – Sfântului Senufie; – Sfintelor Mucenițe Pelaghia și Teodosia.

Mâine, facem pomenirea Soborului Arhanghelului Gavriil.

Calendar Ortodox

Recomandări

Popular

X