În ultimii 15 ani, veniturile companiilor din România au crescut de 6,5 ori, de la 400 miliarde de lei în 2008 la peste 2.600 miliarde de lei în 2023, conform studiului „Profil de Antreprenor 2024”, realizat pentru ING Bank România de Datable și Impact Hub Bucharest, cu sprijinul Startarium. Cele mai semnificative creșteri, de peste 60%, au fost înregistrate între 2021 și 2023.
Rata de creștere a profitului net total al firmelor a depășit-o pe cea a veniturilor, ajungând în 2023 la 223 miliarde de lei, de zece ori mai mult decât în 2008.
ING Bank România își sărbătorește 30 de ani de activitate pe piața locală în 2024, iar studiul „Profil de Antreprenor 2024” oferă o analiză detaliată a climatului antreprenorial din țară. Cercetarea se bazează, în premieră, pe datele la nivel teritorial, oferind o imagine clară a evoluției mediului antreprenorial, în special în a doua jumătate a ultimelor trei decenii.
„În ultimii 30 de ani, ING Bank România a jucat un rol activ în dezvoltarea afacerilor clienților noștri și a contribuit la progresul economiei românești. Studiul „Profil de Antreprenor” confirmă progresul remarcabil înregistrat în această perioadă atât la nivel macro, cât și microeconomic, în special în anii care au urmat aderării la Uniunea Europeană. În același timp, rămâne evidentă problema polarizării dezvoltării economice, care trebuie adresată în anii care urmează. Recent am lansat și raportul 30 x 30. 30 de ani de transformări. 30 de ani de ING, în care arătăm că economia României are potențialul de a se dubla în următorul deceniu, iar țara noastră ar putea intra în top 10 economii din Uniunea Europeană.”, a declarat Mihaela Bîtu, CEO, ING Bank România.
Bucureștiul generează 37% din profiturile României
În ultimele 15 ani, profitul net în mediul urban a crescut cu 57%, depășind semnificativ creșterea de 39% în mediul rural. Acest contrast subliniază dificultățile întâmpinate de mediul rural în transformarea veniturilor în profit net, din cauza costurilor operaționale mai ridicate și a eficienței scăzute.
Bucureștiul rămâne principalul contributor la profitul net, acumulând 37% din totalul profiturilor afacerilor din România. Totuși, această pondere a scăzut în ultimii ani, fiind de 45% în 2014.
În ceea ce privește veniturile din ultimii 15 ani, creșterea medie anuală a fost de 148 miliarde de lei, iar centrele urbane au generat peste 60% din veniturile totale ale companiilor. Pe lângă București și Ilfov, județele Argeș, Cluj și Timiș se remarcă prin contribuțiile lor semnificative.
Mioveni este singurul oraș care a reușit să acumuleze aproximativ 2,2% din profitul net total național anual, datorită dezvoltării industriei auto
Cele mai mari performanțe în ceea ce privește profitul net național au fost înregistrate în perioada de criză economică și revenire dintre 2009 și 2013, evidențiind rolul esențial al afacerilor locale stabile și al investițiilor străine în acestea.
În ceea ce privește densitatea numărului de afaceri, comuna Sfântul Gheorghe (TL) se situează pe primul loc, cu 315 companii la 1.000 de locuitori. În top 5 se mai află localitățile Crișan (TL), Costinești (TL), Brebu Nou (CS) și Afumați (IF), fiecare având o densitate de peste 250 de afaceri la 1.000 de locuitori.
Doar 20% dintre companiile înființate în 1990 sunt active în 2024: Durata medie de viață a unei firme în România este de 11 ani
Între 1990 și 2024, mediul de afaceri din România a suferit numeroase transformări, reflectând adaptarea la economia de piață. După o explozie a numărului de firme în anii ’90, a urmat o scădere, dar și o revenire puternică după 2000, cu vârfuri de activitate în 2007 și 2017.
Criza financiară globală, resimțită în România între 2008 și 2010, a dus la închiderea multor firme recent înființate. Din cele peste 80.000 de companii înregistrate în 1990, doar 16.000, adică 20%, mai sunt active în 2024.
Durata medie de viață a unei firme în România este de aproape 11 ani, iar peste 50% dintre acestea au o vechime de cel puțin 8 ani.