Guvernul PSD s-a angajat să facă din investiții un motor esențial al creșterii economice și al bunăstării tuturor românilor, dar și să asigure o dezvoltare echilibrată a tuturor regiunilor țării. De acest lucru profit și Constanța, care, prin investiții publice și private de peste 9 miliarde de euro, va deveni un hub logistic european.
”Portul Constanța a devenit cel mai important hub de distribuție la Marea Neagră pentru Europa Centrală și de Est și ne dorim să-l dezvoltăm pentru a juca un rol cheie de platformă logistică și în perspectiva procesului de redresare și reconstrucție a Ucrainei”, a precizat Premierul Marcel Ciolacu.
Prin politicile pentru asigurarea unui mediu investițional stabil, Premierul Ciolacu a reușit să convingă și să atragă investitori străini puternici care să infuzeze capital în proiecte de infrastructură mare. Un exemplu este DP World, una dintre cele mai mari companii logistice din lume și jucător cheie pe piața globală a operatorilor portuari. Urmare a investițiilor acestei companii, la care s-au adăugat fonduri europene atrase de Ministerul Transporturilor, Constanța găzduiește acum un terminal cargo de 5 hectare pentru mărfuri grele, voluminoase și complexe și un nou terminal „roll-on, roll-off” (RO-RO) care va gestiona până la 80.000 de vehicule pe an în perioadele de vârf. Acestora li se va adăuga o nouă platformă multi-transport care se va deschide în 2025.
Suplimentar, pentru dezvoltarea Portului Constanța, Guvernul condus de Marcel Ciolacu a aprobat investiții de peste 1,5 miliarde euro, de la bugetul de stat și fonduri europene, care vizează extinderea acestuia, prin crearea unor dane de mare adâncime, terminale specializate pentru operarea navelor de mare capacitate, dar și pentru infrastructura feroviară și rutieră din zonă.
PSD este partidul care introduce în România salariul minim european, are cei mai mulți primari și președinți de Consilii Județene campioni ai proiectelor cu bani de la Comisia Europeană și a reușit, în actuala guvernare, să ducă absorbția de fonduri europene la peste 97%.
Potrivit analiștilor Frames, grație portului Constanța, România are oportunitatea de a juca un rol major în reconstrucția Ucrainei, dar și de a deveni o poartă strategică regională de comerț și logistică pentru CEE pe axa Est-Vest, fiind inclusă în două dintre cele 9 coridoare ale rețelei transeuropene de transport Ten-T – Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre – Rin.
Un alt atu îl reprezintă faptul că din 31 martie, România a intrat în spațiul Schengen maritim și aerian. Iar pe măsură ce autoritățile lucrează și negociază pentru eliminarea controalelor și la frontierele terestre, este de așteptat ca și comerțul cu principalii parteneri de export, majoritate din UE, să crească. Partenerilor continentali li se adaugă și Turcia și China, care arată importanța României ca punct de legătură între Asia și Europa.
Infrastructura rutieră și logistica, alte priorități pe agenda Guvernului PSD
Aderarea la spaţiul Schengen, scăderea costurilor de asigurare pentru navele navale care tranzitează Marea Neagră, diversificarea rutelor comerciale globale, precum şi finalizarea unor proiecte majore de infrastructură ar trebui să stimuleze dezvoltarea sectorului logistic în această parte a țării.
Pe lângă Portul Constanța, investițiile publice ale Guvernului condus de Marcel Ciolacu vizează și dezvoltarea infrastructurii logistice de pe raza județului, care va completa operațiunile portuare. Dezvoltatorii prezenţi pe piaţa locală sunt Globalworth, WDP şi Olypian Parks, cărora li s-ar putea Maersk, care a anunțat că vede Constanța drept viitor nod al operațiunilor sale pe ruta Asia – Europa.
De asemenea, Executivul susține transformarea stațiunilor de pe litoralul românesc într-o destinație regională de top, în contextul în care peste 1.000 de camere de hotel afiliate internaţional sunt în dezvoltare, cu date de deschidere între 2024 şi 2028, conform companiei de consultanţă în turism Est Hospitality.
În plus, după ce Guvernul condus de Marcel Ciolacu a aprobat indicatorii tehnico-economici necesari construcției Alternativei Techirghiol, CNAIR a lansat deja licitația pentru proiectarea și construcției autostrăzii de 30,59 km care va conecta Constanţa de Olimp. Noua autostradă va începe de la Nodul Cumpăna (A2 – A4), va continua cu un nou pod peste Canalul Dunăre – Marea Neagră (zona Agigea), va avea alte 3 noduri (Agigea – Eforie Nord, Techirghiol şi 23 August) şi va ajunge în apropierea sensului giratoriu existent Olimp. Durata contractului include 12 luni perioada de proiectare şi 36 de luni perioada de execuţie, cu data estimată de start în 2025.