Austria blochează aderarea României la spațiul Schengen, iar scandalul ia amploare la cel mai înalt nivel. Conform presei din Austria, România blochează participarea Austriei la reuniunile NATO, iar în cealaltă parte a continentului Italia vrea să dea în judecată Austria.
Doi ofițeri austrieci de armată de la Bruxelles așteaptă de săptămâni întregi acreditarea lor la alianță. Accesul este amânat de România, care a cerut timp să se gândească la asta. Este cert că aceasta este o răzbunare față de vetoul guvernului federal austriac referitor tema Schengen, au relatat cotidienele austriece “Salzburger Nachrichten” și “Oberösterreichische Nachrichten” în edițiile lor de sâmbătă.
În tot acest scandal, România aplică ”politica temporizării”. Autoritățile de la București s-au abținut de la orice fel de comentariu și așteaptă o mișcare din partea Vienei.
Politica României are la bază și un alt resort. La nivel european se negociază, iar România ar putea intra în spațiul Schengen cu aeroporturile în martie 2024. Este foarte posibil ca temporizarea și blocarea accesului Austriei la NATO să fie o monedă de negociere pentru acest termen.
Ciolacu dă în judecată Austria
Din țară, premierul Marcel Ciolacu a anunțat că va da în judecată Austria la CJUE și a explicat că daunele pentru România, din cauza neaderării la spațiul Schengen sunt de 2% din PIB.
„Suficient de mult! Conform calculelor noastre, prejudiciul se ridică la cel puțin două procente din produsul intern brut. Dar cel mai grav este faptul că Austria a creat un precedent.
Ceea ce nu pot să accept este nici explicația că veto-ul Schengen are legătură cu campania electorală din Austria. Spania, în calitate de Președinție a Consiliului UE, susține acum aderarea României la spațiul Schengen și se va asigura că această chestiune va fi repusă pe ordinea de zi – fie în octombrie, fie pe 4 sau 5 decembrie, la Consiliul UE al miniștrilor de interne. Toate celelalte state – cu excepția Austriei – susțin, de asemenea, aderarea României. De asemenea, nu este adevărat ceea ce spune Nehammer, și anume că există o creștere a migrației prin România. Am introdus și noi controale comune la frontieră cu Serbia pentru a scoate această problemă din discuție. Cu toate acestea, dacă cancelarul Nehammer își va exercita din nou, în mod nejustificat, dreptul de veto, eu, în calitate de prim-ministru, voi fi nevoit să contest decizia Austriei la Curtea Europeană de Justiție pentru a cere despăgubiri pentru pierderile cauzate de neaderare”, a explicat Marcel Ciolacu.
Italia dă în judecată Austria
Guvernul Italiei pregăteşte o acţiune la Curtea Europeană de Justiţie împotriva Austriei pentru restricţii impuse vehiculelor de marfă italiene în Pasul Brenner. Anunţul a fost făcut săptămâna aceasta de vicepremierul şi ministrul transporturilor din Italia, Matteo Salvini, liderul partidului de dreapta Liga – conform relatărilor agenţiei italiene de presă ANSA.
Preşedinta Comisiei Europene (CE), Ursula von der Leyen, vociferează despre primirea migranţilor, dar nu face nimic pentru a pune capăt blocadei impuse de Austria vehiculelor grele de marfă italiene în Pasul Brenner, a declarat Salvini, care a acuzat-o pe şefa CE că nu a semnat începerea procedurii de infringement împotriva Vienei.
În chestiunea Brenner, “după patru ani de inactivitate din partea Comisiei Europene, guvernul a decis să activeze procedura prevăzută de Tratatul UE pentru a introduce o acţiune la Curtea Europeană de Justiţie împotriva unui alt stat (membru) pentru încălcarea legislaţiei UE. Acesta este un gest puternic, dar necesar. Birourile ministerului meu şi ale Palatului Chigi (Guvernul) pregătesc dosarul”, a explicat ministrul, în pofida faptului că ”această activitate este în general sarcina Comisiei”.
”Ne confruntăm cu un act de violenţă şi aroganţă politică din partea unui guvern al unui stat membru al UE, căruia trebuie să-i punem capăt”, a mai spus Salvini. ”Restricţiile au fost introduse de Austria, pe hârtie, din motive de mediu, însă mediul nu are nicio legătură cu acest lucru. Este pur şi simplu o concurenţă austriacă neloială împotriva antreprenorilor şi transportatorilor din Italia, Germania şi de pe întregul continent european”.